انقطاع خدمات فوادفون في مناطق متفرقة على مستوى الجمهورية

الاربعاء 30 مارس 2022 | 11:59 مساءً

كتب خاص الاقتصاد اليوم

تعطلت خدمة شبكة شركة المحمول فودافون مصر في مناطق متفرقة بمحافظات مختلفة، اليوم الأربعاء، ما تسبب في تضرر قطاع عريض من المستخدمين، وعبروا عن غضبهم من خدمات الشركة السيئة. 

وتعطلت خدمة الاتصالات والخدمات المواكبة لها، مثل خدمة فودافون كاش والتي تسببت في تضرر عدد كبير من المستخدمين الذين يعتمدون على خدمات فودافون كاش في تعاملاتهم المالية، خاصة تجار التجزئة وتجار الأون لاين.

تحدث الاقتصاد اليوم إلى مجموعة من التجار وملاك جروبات بيع عن بعد الذين أكدوا تقديمهم شكاوى إلى قطاع حماية المستهلك والجهاز القومي لتنظيم الاتصالات بسبب الخسائر الكبيرة التي سببها انقطاع خدمة فودافون كاش، وخدمة الاتصالات. 

يأتي هذا في الوقت الذي استمرت فيه خدمة الإنترنت في بعض المناطق، وهو ما أثار موجة من السخرية بين جموع المستخدمين، الذين عبروا عن استغرابهم عبر مواقع التواصل الاجتماعي. 

موجة استهجان عبر السوشيال ميديا 

ونشرت لقاء مشهد للفنان سيد رجب وهو يحتضر، معلقة: "فودافون دلوقتي|، بينما كتبت أخرى: "وانا مروحه دلوقتى لقيت سواق التاكسى بيقولى هى شبكة فودافون واقعه ولا التليفون مش مجمع وعلى الرغم من انى كان ليه اكتر من ساعه مش عامله اى مكالمات ولا بصيت فى الفون حتى، بس جاوبته بكل ثقه اكيد فودافون هى إلى واقعة"

وقال حساب اخر باسم إسلام السقا: "سيستم فودافون واقع والنت شغال ببلاش افتحوا الداتا وحملوا أي حاجه هتحمل حتى لو مش معاك نت”، إضافة إلى أحمد، الذي قال: “يا جماعه سيستم فودافون وقعت والنت ببلاش دى فرحه الشعب المصري".

ونشر حساب آخر مقطع من مسلسل الكبير أوي، قائلًا: “يا نااس يا اهل البلد شبكه فودافون السيستم بتاعها واقع والنت شغال لوحده”.

إضافة إلى حساب باسم نهى، التي علقت: “يا ناس يا اهل البلد شبكة فودافون السيستم بتاعها واقع والنت شغال لوحده ببلاش الحقوا انتقموا لـ كل جنيه سرقتوه منكم بسرعة”.

فودافون
فودافون
فودافون
فودافون
فودافون
فودافون
فودافون
فودافون